یکی از سوالاتی که در هنگام ورود به هر شغلی از خود می پرسیم این است که بازار کار این شغل چگونه است؟ در این مقاله می خواهیم در رابطه با بازار تعمیرات موبایل برایتان توضیحاتی ارائه دهیم تا اگر در ابتدای تصمیم گیری برای ورود یا عدم ورود به این شغل هستید راحت تر تصمیم گیری کنید.

بازار تعمیرات موبایل تا چه حد است؟

یکی از مهم ترین سوالات این است که اندازه بازار کار چقدر است. برای پاسخ به این سوال در واقع باید به این سوال پاسخ دهیم که جامعه هدف شغل تعمیرات موبایل چه کسانی با چه اندازه ای است.

طبق آمار، ضریب نفوذ گوشی های موبایل در بین مردم ایران، بالای صد در صد است. یعنی به ازای هر ایرانی حداقل یک گوشی وجود دارد و حتی بیشتر. ینی تقریبا حداقل 90 میلیون دستگاه گوشی همراه در دست مردم است.

بازار تعمیرات موبایل | آموزشگاه تعمیرات موبایل البان

از طرفی طبق آمار رسمی نیاز بازار ایران به گوشی های نو، ماهانه یک و نیم میلیون عدد است. یعنی برای اینکه با فرض اینکه 90 میلیون گوشی وجود دارد، تقریبا 60 ماه یا 5 سال طول می کشد تا تمام گوشی ها نو شوند.

در این مدت، گوشی هایی که خراب می شوند، یا گارانتی دارند و یا ندارند. عمده خرابی هایی که برای گوشی ها پیش می آید یا خارج از گارانتی هستند و یا کلا گوشی گارانتی ندارد.

بنابراین تعداد گوشی های خراب به نسبت زیاد است و از این رو می توان گفت که بازار تعمیرات موبایل جامعه هدف بزرگی دارد.

میزان سرمایه مورد نیاز و درآمد تعمیرات موبایل به چه صورتی است؟

نکته مهم در ورود به شغل، این است که درآمد آن چقدر است و در عرض چه مدتی می توان سرمایه اولیه را برگرداند. بنابراین در ابتدا موارد سرمایه گذاری و هزینه مورد نیاز برای این کار را برایتان شرح می دهیم، بعد در رابطه با درآمد کار خواهیم گفت و در انتها می توان این دو مورد را به هم مرتبط ساخت.

میزان سرمایه و هزینه اولیه برای ورود به بازار تعمیرات موبایل چقدر است؟

سرمایه گذاری و هزینه مورد نیاز برای ورود به بازار تعمیرات موبایل را می توان به دو بخش تقسیم کرد. بخش اول که بخش بسیار مهمی هم هست، بخش آموزش است. یاد گرفتن اصولی تعمیرات موبایل معقوله بسیار مهمی است که باید در آن توجه زیادی داشت.

آموزشگاه های زیادی کار آموزش تعمیرات موبایل را انجام می دهند اما همه آنها خوب نیستند. روی انتخاب آموزشگاه بسیار حساس باشید. آموزشگاه تعمیرات موبایل البان نیز یکی از آموزشگاه های موفق در این زمینه است که حتما آن را بررسی فرمایید.

بعد از آنکه تعمیرات موبایل یاد گرفتین، گام بعدی تهیه تجهیزات و محل تعمیرات موبایل است. تجهیزات تعمیرات موبایل دنیایی بی انتها هستند و اگر حواستان نباشد هرچقدر هم که خرید کنید، باز هم کم خواهد بود.

اما ما به عنوان یک آموزشگاه تعمیرات موبایل در کنار واحد تعمیراتی، توصیه داریم که در ابتدا خیلی سنگین سرمایه گذاری نکنید و با ساده ترین تجهیزات که بسیاری از کارها را می توان با آنها انجام داد شروع کنید. حدود هزینه مورد نیاز برای این تجهیزات زیر ده میلیون تومان می شود.

درآمد تعمیرات موبایل

در شغل تعمیرات موبایل و بازار تعمیرات موبایل تمام تعمیرکاران و تعمیرگاه ها زیر نظر اتحادیه باید فعالیت کنند. اتحادیه هر ساله یک نرخ نامه اعلام می کند و تعمیرکاران و تعمیرگاه ها موظف هستند براساس این لیست قیمت بدهند.

بازار تعمیرات موبایل | آموزشگاه تعمیرات موبایل البان

نرخ نامه اتحادیه براساس نوع گوشی نیست و اجرت ها براساس قیمت خود گوشی تعیین می شوند. با توجه به اینکه در حال حاضر کمتر گوشی ای زیر سه میلیون تومان وجود دارد، بنابراین می توان گفت با در نظر گرفتن این موضوع و نرخ های تعیین شده، میانگین دستمزد یا اصطلاحا اجرت برای کارهای تعمیراتی تقریبا 200هزار تومان است.

حال با یک دو دو تای ساده می توانید متوجه شوید که در روز با انجام 3 عدد کار به طور میانگین 600هزار تومان و ماهانه یک میلیون و 800 هزار تومان درآمد خواهید داشت. اما در واقعیت گوشی ها گران تر هستند و این عدد عمدتا حداقل 5 میلیون تومان در ماه است.

چه کسانی می توانند وارد بازار کار تعمیرات موبایل شوند؟

جواب به این سوال بستگی به خود افراد دارد. تقریبا از نظر ما به عنوان یک موسسه بزرگ در زمینه آموزش و انجام تعمیرات تخصصی، هیچ محدودیتی برای افراد در زمینه ورود به بازار کار تعمیرات موبایل وجود ندارد.

تنها موضوع مهم این است که فرد به دو دست سالم نیاز دارد و چشمانی که ببیند. بقیه موارد با تلاش و آموزش خوب قابل دستیابی هستند. با یک آموزش صحیح همه عزیزان می توانند کار تعمیرات را یاد بگیرند

اما، یک امای بزرگ هم وجود دارد. نباید گمان کنید که با یک دوره آموزشی بلافاصله به درآمدهای میلیونی تعمیرات موبایل می رسید. بلکه این کار نیاز به تمرین و استمرار و به روز بودن دارد. باید دائما تلاش کنید و مطالعه و از بازار عقب نمانید.

هر چه بیشتر کار کنید، بیشتر یاد می گیرد و مهارتتان بیشتر می شود و بهتر می توانید کار کنید و کسب درآمد کنید.

از طرفی هم توجه داشته باشید که تعمیرات موبایل به عنوان مشاغل خانگی نیز پذیرفته شده است و می توانید به راحتی مجوز آن را برای کار در خانه نیز بگیرید!

گام های ورود به بازار کار تعمیرات موبایل

با توجه به مطالب گفته شده در بالا اولین گام برای ورود به این بازار کار بعد از اینکه از این کار مطمئن شدید، آموزش است. یک آموزشگاه خوب پیدا کنید و حتما آموزشگاه تعمیرات موبایل البان را نیز بررسی نمایید و به خوبی آموزش ببینید.

در حین آموزش باید به فکر تهیه لوازم و تجهیزات مورد نیاز هم باشید. آموزش به تنهایی کفایت نمی کند و حتما نیاز است که تمرین هم بکنید. هرچه بیشتر تمرین کنید مهارتتان بیشتر خواهد شد و بهتر می توانید به کسب درآمد فکر کنید.

در شروع کار خیلی عجله نکنید، اگر امکان کارآموزی دارید حتما به کارآموزی بروید. در گام بعدی یه صورت درصدی با یک شخص کار کنید و بعد میز کرایه کنید و در انتها می توانید مغازه خودتان را مهیا کنید.

بدین ترتیب بعد از یک دوره نهایتا یک ساله به یک تعمیرکار بسیار خوب تبدیل می شوید که درآمد خوبی نیز می تواند برای خودش تامین کند. بعد از این مرحله کم کم می توانید به فکر تخصصی تر شدن مهارت هایتان باشید.

چنانچه در زمینه بازار تعمیرات موبایل و شغل آن سوالی داشتین می توانید در پایین همین پست سوالات خود را بپرسید.

 

منبع: مرکز آموزش تعمیرات موبایل البان